MERIAH HARI RAYA & KEKAL SIHAT BERSAMA SHAKLEE



Awal Syawal rai kemenangan,

Umat Islam saling berkunjungan,

Tahmid bertukar erti ketenangan,

Selamat menyambut hari lebaran.


Salam Aidilfitri


Sinar pelita di malam hari,

Cantik dan tampan wajah berseri,

Sihat bertenaga sepanjang hari,

Hebatkan raya bersama Shaklee


Setelah kita berpuasa selama sebulan, kini tiba hari lebaran untuk kita sama-sama menyambut kemenangan. Alhamdulillah kepada Allah swt diatas nikmat yang dikurniakannya.


Saya yakin dan percaya, pasti kita semua sibuk membuat persiapan, merancang program/aktiviti bersama keluarga dan mcam-macam lagi. Adalah menjadi kebiasaan umat Islam untuk saling ziarah-menziarahi sepanjang musim perayaan ini.

Oleh itu, elok sekiranya untuk kali ini saya kongsikan langkah-langkah yang perlu anda ambil untuk jadikan hari raya lebih meriah dan kekal sihat. Shaklee sentiasa sesuai untuk diambil dalam apa jua suasana dan perayaan.


1. Kekalkan Hidrasi Badan

Sekarang ni musim panas. Hampir setiap hari cuaca panas dan panasnya bukan biasa-biasa. Bak orang kata, panas yang tajam ibarat mencucuk-cucuk badan kita. Cuaca panas menyebabkan kita berpeluh dan hilang air dalam badan a.k.a dehidrasi. Musim perayaan ini pula, kita banyak dihidangkan dengan air manis, air berkarbonat & lain-lain. Kan...

Bagi mengekalkan hidrasi badan, kita perlu ambil air kosong yang banyak berserta elektrolit yang mencukupi. Air manis tidak dapat mengkekalkan hidrasi badan dan tidak mampu membekalkan elektrolit. Macam mana dengan air berkarbonat 100plus? Erm....elektrolit ada tapi manis. Tak bagus untuk kesihatan.

Jadi saya sarankan, ambil Shaklee Performance Drink. 

Manfaat Shaklee Performance Drink,
Terdapat 2 perisa yang sedap.


Shaklee Performance Drink mengandungi elektrolit yang membantu mengekalkan hidrasi badan dan pemanis semulajadi. Bila dibancuh bersama air sejuk, pergghh....hilang terus haus dan anda akan rasa lebih bertenaga untuk meneruskan ziarah ke rumah yang seterusnya.


2. Lebihkan Protein, Kurangkan Karbo

Juadah raya kebanyakkannya berasaskan gula dan karbo seperti nasi, pulut, gandum dan lain-lain. Contohnya, lemang, lontong, ketupat, biskut dan macam-macam lagi. Anda lebih mengetahuinya 😁

Karbo yang berlebihan akan ditukarkan menjadi gula dan disimpan di dalam lemak. Maka, seminggu selepas hari raya, berat badan anda akan bertambah dengan mendadak dan habis la usaha anda diwaktu bulan Ramadhan yang lalu. Huhu...

Saya sarankan, lebihkan juadah yang mengandungi protein berbanding karbo. Jika ambil menu lemang, ambillah 1 atau 2 potong lemang sahaja dan lebihkan lauk daging atau ayam. Tapi, jangan berlebih sangat sehingga takde tinggalkan untuk orang lain pula. 

Bagi memastikan keperluan protein mencukupi, ambillah Shaklee ESP atau Cinch Shake. Bancuh semasa sarapan dan makan malam. Maka, InsyaAllah sepanjang hari anda kurang rasa lapar dan kurang la risiko untuk terlebih makan setiap hari.


3. Jaga Gula & Garam

Apabila anda menziarahi keluarga, tidak dapat dielakkan gula & garam yang berada di dalam makanan serta minuman. Tak makan salah, terlebih makan pun salah. Apa yang anda boleh lakukan adalah dengan kawal sendiri jumlah juadah yang diambil. 

Banyakkan ambil air kosong atau bawa Shaklee Performance Drink. 

Masa ziarah, banyakkan bersembang atau berbual agar kurang fokus anda pada makanan. Tapi, jangan sembang sambil makan. Nanti, anda terlebih makan dari bersembang. Haha....sedar-sedar dah 5x tambah. Huhu...

Gula & Garam


4. Suppliment Jangan Dilupakan

Bila kemas beg tu, selitkan sekali suppliment yang ada. Jangan la tinggal. Rugi tau. Teruskan mengambil suppliment seperti biasa. Ini untuk mengekalkan nutrisi dalam badan yang optimum, setelah makan pelbagai makanan yg pelbagai kalori. Shaklee menyediakan pelbagai suppliment yang bersesuaian dengan keperluan nutrisi anda.

Dengan nutrisi yang mencukupi,  sel-sel badan akan berfungsi dengan baik dan imun sistem badan kita pun akan lebih menentang penyakit. Lagi-lagi di musim perayaan ini di mana kita akan berjumpa dengan ramai sanak-saudara.

Oh ya, lupa nak pesan, vitamin yg disimpan jangan tinggal di dalam kereta tau. Pendedahan pada suhu yg tinggi akan merosakkan nilai nutrisi dalam vitamin. Jadi, eloklah bawa masuk ke dalam rumah bila sampai ke destinasi masing-masing. 

Antara suppliment Shaklee yang anda patut ambil adalah;

> Vita-C : Meningkatkan sistem imun

> Omega Guard : Mengurangkan penyerapan lemak

> ResV / Vivix : Anti-oksida, Memberikan Tenaga

> Kolagen : Mencantikkan & Menegangkan kulit

> Lecithin : Membakar lemak


5. Ziarah & Bersenam

Bulan lepas masa bulan Ramadhan, banyak alasan kita untuk tidak bersenam. Penat la, haus la, takde tenaga la dan macam-macam lagi. Kini, bulan Syawal sepatutnya tiada lagi alasan.

Antara yang anda boleh buat adalah dengan menjadikan aktiviti ziarah sebagai senaman. Jika di taman perumahan, anda boleh berjalan dari rumah ke rumah. Tak perlu la naik motor ataupun kereta.

Selain itu, Cuba selitkan seaman di awal pagi atau di petang hari. Jika pagi, boleh bersenam sebelum bergerak menziarahi rumah. Jika petang, boleh buat senaman rinkas di rumah atau boleh juga bersenam di malam hari. Cuma, jangan la lewat malam sangat. 

Senaman adalah penting bagi memastikan otot kita bergerak & menghasilkan otot yang baru. Tak dilupakan juga untuk membakar lemak-lemak di badan. Badan cergas, otak pun jadi cerdas.

Bagi mengekalkan berat & bentuk badan yang anda teah capai sewaktu bulan Ramadhan, anda boleh join program IFLAT yang mana kami gabungkan teknik pemakanan, senaman & suppliment Shaklee yang bersesuaian.

Senaman bersama keluarga eratkan perhubungan


Baiklah,  perkongsian saya sampai disini. Jumpa lagi di entries yang seterusnya. Teruskan melayari blog kami untuk info-info berkaitan kesihatan.


Sekiranya anda pergi ke branch atau HQ Shaklee dan nak register menjadi ahli Shaklee, boleh isi link ini siap-siap ye. Nanti boleh dapat diskaun 25% terus tau. Lebih jimat untuk anda.


https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=1201299 


Sebarang pembelian dari saya, anda akan dapat konsultasi percuma. Banyak info tambahan saya akan kongsikan kepada anda. Info tentang kesihatan & jana pendapatan untuk kehidupan yang lebih baik. InsyaAllah.


Jika anda ada persoalan tentang vitamin, pemakanan & kesihatan, kami sedia membantu.



Join kami ye. Register di sini 

https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=1201299 


Akhir kata,

Buat meriam pasang pelita,

Asap keluar buying tak ada,

Ucapan raya maaf dipinta,

Harap tiada yang mengguris jiwa.




#blogmegashaklee

#shakleethrive2023

#shakleetriumph2023

#meriahrayaShaklee

#Shaklee



Best Regards, 

Haidzir & Hamraa

SID 1201299 

No tel: 0165572732 

Your trusted Shaklee Independent Distributor / Shaklee Business Builder

Comments

  1. Selamat hari raya. Meriah raya dengan Vitamin Shaklee..👍👍

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts